10 טיפים לעריכה עצמית אפקטיבית של העבודה האקדמית שלך

טיפים לשוניים לשדרוג הטקסט האקדמי l דפנה גלייזר-אמיר l עלי דפנה - עריכה לשונית ייעודית אקדמית

שלב העריכה וההגהה של טיוטת העבודה האקדמית שלך הוא השלב האחרון לפני ההדפסה.

שלב זה הוא קריטי בחשיבותו, ואין לזלזל בו או לדלג עליו. חשוב מאוד להשקיע את הזמן הנדרש כדי לבדוק בדקדקנות ובסבלנות את הטקסט שעליו עמלת זמן רב כל כך.

אם תזלזל בכך, כל מאמציך עד כה היו לשווא, אתה מגיש טקסט שאינו ראוי לקריאה, אינו מהנה לקריאה ואף מעיק ומעצבן כיוון שהשארת אותו מלא טעויות לשון, פיסוק, שגיאות כתיב, מסורבל, מעורפל ומלא טעויות הקלדה.

לפניך 10 טיפים לעריכה אפקטיבית ומלאה של טיוטת עבודתך:

1# הנח את הטיוטה בצד

עם סיום הכתיבה הנח את הטיוטה בצד לכמה שעות או ימים, אם יש לך זמן, ושכח ממנה. לאחר מכן תוכל להתחיל לערוך אותה בעיניים רעננות. כך במקום לזכור את הטקסט המושלם שהתכוונת לכתוב, סביר שתראה את מה שבאמת כתבת.

2# חפש בכל פעם סוג אחד של בעיות וטפל בהן

קרא את הטיוטה כמה פעמים, התרכז בכל פעם בסוג אחד של בעיות וטפל בהן.

תחילה התרכז במבנה המשפט, בסדר המילים, במילות הקישור וכדומה.

לאחר מכן התרכז בבחירת המילים וודא שהשתמשת במילים המדויקות ביותר להעברת המסר.

לאחר מכן התרכז באיות ולבסוף בפיסוק.

3# בדוק פעמיים עובדות, מספרים ושמות פרטיים

נוסף לבדיקת האיות שלהם והשימוש הנכון בהם, ודא שהמידע והנתונים מדויקים.

4# קרא את הטקסט בקול רם

אם אתה מוצא עצמך משתנק כדי לסיים משפט, קרוב לוודאי שהמשפט ארוך מידי. חלק אותו לכמה משפטים קצרים.

אפשרות נוספת: בקש מחבר ללימודים לקרוא את הטיוטה בקול רם. כך תוכל לשמוע בעיה (למשל, סוף לקוי של פועל או מילה חסרה), שלא היית מסוגל לראות בעיניך.

5# השתמש ב"בודק האיות" של WORD אך בזהירות!

אמנם "בודק האיות" של WORD יכול לעזור לך לאתר טעויות חוזרות, אותיות הפוכות ושגיאות נפוצות אחרות – אך ראה הוזהרת! פונקציה זו אינה אמינה מספיק (לעתים מילים נכונות או ניסוח נכון מסומן כלא נכון, ולפעמים מתפספס איות שגוי או ניסוח שגוי).

לכן ההמלצה שלי היא לבטל את פונקציית בדיקת האיות בעת הכתיבה והעריכה של הטקסט, ולהפעיל אותה כשאתה עושה את הבדיקה האחרונה, את ההגהה האחרונה. בשלב זה עבור בזהירות על מה שהבודק סימן.

6# סמוך על המילון שלך

"בודק האיות" יודע רק אם מילה היא מילה, ולא אם זו המילה הנכונה בהקשר המשפט. למשל, כשאינך בטוח אם יש לכתוב אילו או אלו, עם או אם, מסתבר או מתברר, פשוט פתח מילון ובדוק.

7# קרא את הטקסט לאחור

דרך אחרת לאתר שגיאות איות היא לקרוא לאחור, משמאל לימין ולהתחיל עם המילה האחרונה בטיוטה. פעולה זו תעזור לך להתמקד במילים יחידות ולא במשפטים.

8# צור את הצ'ק ליסט שלך להגהה

צור רשימה של סוגי הטעויות שאתה עושה בדרך כלל, ולאחר מכן עיין ברשימה בכל פעם שאתה מגיה טקסט שכתבת.

9# ערוך עותק מודפס

הדפס את הטיוטה ובדוק אותה שורה-שורה: קריאה חוזרת של הטקסט בפורמט אחר עשויה לעזור באיתור שגיאות שפספסת.

10# בקש עזרה

תן לאיש מקצוע לערוך ולהגיה את הטיוטה. זוג עיניים נוסף יזהה מיד טעויות רבות, שפספסת ולא שמת לב אליהן כלל וכלל.

מעוניין להיעזר בעורך לשוני לעריכת הטיוטה שלך? לחץ כאן וקבל מיד עריכת ניסיון בחינם ללא כל התחייבות.

This entry was posted in כללי, עריכה אקדמית, עריכה לשונית and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *