8 שימושים בסוגריים בטקסט האקדמי

טיפים לשוניים לשדרוג הטקסט האקדמי l דפנה גלייזר-אמיר l עלי דפנה - עריכה לשונית ייעודית אקדמית

1# להוספת הסברים, דגשים והערות שאינם שייכים (לפי שיקול דעתו של הכותב) לגוף המשפט

דוגמאות:
• הפעילות המחקרית ובדיקות שגרתיות למיניהן בתחומים הרלוונטיים של מדעי החיים מתנהלות בשלושה מקומות עיקריים: באקדמיה, כלומר באוניברסיטאות ובמכוני המחקר, בבתי החולים (בייחוד המרכזיים והגדולים שבהם) ובתעשייה הביוטכנולוגית.
• ב-2013 הלך לעולמו קנת וילסון, חתן פרס נובל בפיזיקה לשנת 1982 ופרס וולף בפיזיקה (עם מייקל פישר ולאו קדנוף) לשנת 1980.
• הפוטונים מקיימים סימטרייה, הידועה במכניקת הקוונטים כסימטרייה של בוזונים (על שם סאטיינדרה בוזה, פיזיקאי הודי שפיתח את התחום עם איינשטיין).

2# לסימון הוספות, השלמות או דילוג של הכותב בתוך ציטוט (מסומן בסוגריים מרובעים)

דוגמאות:
• התלמידה סיפרה: "לא הצלחתי לעמוד בקצב בכיתה והתקשיתי מאוד במתמטיקה. נתנו לי מורה שישב אתי, ובזכותו קיבלתי 100 בבגרות. זו אווירה אחרת כשיושבים בקבוצה קטנה או אחד על אחד. אפשר להבין טוב יותר מאשר [כ]שאת יושבת עם עוד 20 תלמידים בכיתה".
• המרואיינת: "למדתי שיש מספר אנשים שניתן לדרבן אותם לפעול למען עצמם ולהקים דברים בשביל הקהילה […] הקהילה בסך הכול מעוניינת בקשר ושיתוף פעולה עם המרכז הקהילתי, אך בשל חוויות שליליות קודמות מול גורמים ממסדיים בשכונה הם נמנעו מיצירת קשר".

3# לציון מילה נרדפת בעברית, פירוש מילה או חלופה עברית למילה לועזית

דוגמאות:
• התנועות הללו שינו את העולם: הניעוּת (מוביליות) הגבוהה הייתה שלב ראשון במגעים בין-תרבותיים בתחומים מגוונים כמו מדע, אמנות, מסחר ודתות, שהביאו לאינטגרציה גוברת בעולם הישן, ותרמו לגילויו של העולם החדש.
• החוקר הציג מודל של סגרגציה (הפרדה/היפרדות) באוכלוסייה העירונית ותיאר את הדינמיקה של השינוי במפת התפוצה של קבוצות האוכלוסייה בעיר.

4# לציון המונח או המושג הלועזי המקצועי

דוגמאות:
• כמעט בכל הגנים האחרים גורמים השינויים הסרטניים לפעילות יתר לא מרוסנת. גנים מטיפוס זה קרויים "אונקוגנים" (oncogenes).
• לסוג כזה של פעילות כלכלית מייחסים את הכשל המכונה "הפסד אבוד" (sunk cost).

5# לציון השם הפרטי בלועזית לאחר התעתוק לעברית

דוגמאות:
• החוקרת הצרפתייה מדלנה סקופלו (Maddalena Scopello) עסקה הרבה במלאך יהואל כפי שהוא נזכר בחיבורים גנוסטיים.
• מונטסקייה (Montesquieu, 1689-1755), אלקסיס דה טוקוויל (de Tocqueville, 1805-1859) ומקס ובר (Weber, 1864-1920) הם מייסדיהם האמִתיים של מדעי החברה.

6# לציון שם של ארגון, מוסד וכדומה בשמו הלועזי/עברי המלא או/ו בראשי תיבות

דוגמאות:
• את הסיווג הזה קבע המכון למידע מדעי (Institute for Scientific Information — ISI), שחילק את המדע ל-22 קטגוריות ומסווג חוקרים לפי תחום כתבי העת שבהם הופיעו פרסומיהם.
• החל משנת תשע"ה נעתרה ראמ"ה (הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך) לבקשה לכלול את כלל המורים של בתי הספר ברנקו וייס בסקרי האקלים והסביבה הפדגוגית לחטיבות העליונות.

7# לציון מראי מקומות, הפניות ביבליוגרפיות, הפניות לאיורים, טבלאות וכדומה

דוגמאות:
• באחד הסיפורים על ארם בספר מלכים אנו קוראים: "הִשָּׁמֵר מֵעֲבֹר הַמָּקוֹם הַזֶּה, כִּי שָׁם אֲרָם נְחִתִּים" (מלכים ב ו:ט).
• שפות תכנות עיליות התחילו להתפתח בשנות החמישים. הן היו דומות יותר לאנגלית (ראו איור 8).
• הכלי פותח בהשראת תיאוריית ההכוונה העצמית (Deci & Ryan, 1985), שמבחינה בין סוגים של מוטיבציה לפי הסיבות או המטרות הגורמות לפעולה ולאקטיביות.

8# לציון אותיות או מספרים הבאים לשם מניין (בראשי סעיפים וכדומה)

לדוגמה:
• תיעוד המאות האחרונות לפסה"נ מעלה שלושה סוגי שוני בין ספרי המקרא היחידים באשר לענפי הנוסח: (1) כמות העותקים שנשתמרו מכל ספר וספר במדבר יהודה; (2) מספר ענפי הנוסח הנבדלים זה מזה מבחינת תוכנם; (3) טיבם של הבדלי התוכן שבין ענפי הנוסח.

This entry was posted in כללי, כללי הפיסוק, ציטוטים בטקסט האקדמי and tagged , , , . Bookmark the permalink.

One Response to 8 שימושים בסוגריים בטקסט האקדמי

  1. מטי דומברובסקי says:

    דפנה, תודה על כל העצות והטיפים המאוד מועילים!
    באשר לסוגריים – רצוי להדגיש כי פרט למקרים שפורטו כאן יש למעט ככל האפשר בשימוש בסוגריים בטקסט אקדמי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *