איך מתעתקים לעברית את ההגה V?

טיפים לשוניים לשדרוג הטקסט האקדמי l דפנה גלייזר-אמיר l עלי דפנה - עריכה לשונית ייעודית אקדמית

  את ההגה V בלועזית מתעתקים לעברית לאות וי"ו או בי"ת, הדבר תלוי במיקומו במילה (בהתחלה, באמצע או בסוף) ובהימצאותה של תנועת o או u לפניו או אחריו. ואלה הכללים: באמצע המילה לרוב באמצע מילה כותבים וי"ו כפולה. למשל קוויאר, … לחץ להמשך קריאה

Posted in כללי, מילים לועזיות, תעתיק מלועזית לעברית | Tagged | Leave a comment

איך כותבים בעברית שמות של מדינות?

טיפים לשוניים לשדרוג הטקסט האקדמי l דפנה גלייזר-אמיר l עלי דפנה - עריכה לשונית ייעודית אקדמית

בסדרת הפוסטים הקרובה אעשה סדר בבלגן. בפוסט זה אעסוק בתעתוק תנועת a לעברית וכן תעתוק הדיפתונג (דו-תנועה) ay לעברית. תנועת a לעיתים התנועה a מתועתקת מלועזית לעברית באם הקריאה אל"ף, אך האקדמיה ללשון העברית לא קבעה כלל מוחלט, והשאירה במידה … לחץ להמשך קריאה

Posted in כתיבה תקנית בעברית, תעתיק מלועזית לעברית, תעתיק מערבית לעברית | Tagged , , | Leave a comment

מה ההבדל בין הבחנה לאבחנה? בין הזכרה לאזכרה ודומות להן?

טיפים לשוניים לשדרוג הטקסט האקדמי l דפנה גלייזר-אמיר l עלי דפנה - עריכה לשונית ייעודית אקדמית

המילים הבחנה, הזכרה, הבטחה ודומותיהן שייכות למשקל הַפְעָלָה שהוא שם הפעולה של בניין הפעיל. המילים אבחנה, אזכרה ואבטחה ודומותיהן שייכות למשקל אַפְעָלָה. הן נוצרו ככל הנראה בהשפעת השפה הארמית. בלשון חז"ל לא היה הבדל משמעות בין הצורות באל"ף לצורות בה"א, … לחץ להמשך קריאה

Posted in כללי, מילים דומות, מילים ומשמעותן, סוגיות בלשון | Tagged , , , , | 2 Comments

איך נמנעים מחזרה מוגזמת על אותן מילים בעבודה האקדמית?

טיפים לשוניים לשדרוג הטקסט האקדמי l דפנה גלייזר-אמיר l עלי דפנה - עריכה לשונית ייעודית אקדמית

חזרה מוגזמת על מילים וצירופים בטקסט האקדמי היא תופעה שכיחה. בקטעים מסוימים בטקסט היא בלתי נמנעת, אך בקטעים אחרים אפשר לטפל בכך בקלות. השלב הראשון הוא לזהות על איזו מילה/צירוף מילים הנך חוזר שוב ושוב – אלו יכולים להיות מושגים, … לחץ להמשך קריאה

Posted in אוצר מילים, מניעת חזרתיות בטקסט האקדמי, שימוש מוגזם במילים מסוימות | Tagged , , , | Leave a comment

מילים דומות: הוֹתיר לעומת הִתיר

טיפים לשוניים לשדרוג הטקסט האקדמי l דפנה גלייזר-אמיר l עלי דפנה - עריכה לשונית ייעודית אקדמית

המילה הוֹתיר שורש: י-ת-ר נטיות: הותרתי, הותיר, מותיר, אותיר משמעויות: השאיר כמות מסוימת ממשהו כשהיתר נלקח, נוצל; השאיר אחריו (סימן, השפעה, רושם); השאיר למישהו אפשרות לעשות דבר מה; השאיר לאחר מותו; הסתלק והשאיר או עזב מישהו במצב מסוים. דוגמאות: • … לחץ להמשך קריאה

Posted in אוצר מילים, מילים דומות, מילים ומשמעותן | Tagged , , | Leave a comment

שימושי בי"ת היחס

טיפים לשוניים לשדרוג הטקסט האקדמי l דפנה גלייזר-אמיר l עלי דפנה - עריכה לשונית ייעודית אקדמית

לפניכם מבחר שימושים עיקריים (ותחתיהם דוגמאות) של בי"ת היחס לצורך הגיוון והדיוק בכתיבת עבודותיכם האקדמיות. בי"ת היחס במשמעות בתוך, בפנים, בקרב דוגמאות: נמצאו באתר גם שרידים של מיני בעלי חיים, ובייחוד שרידי יונקים בינוניים וגדולים כמו פילים, היפופוטמים, קרנפים, פרות … לחץ להמשך קריאה

Posted in טיפים בלשון, מילים ומשמעותן, שימושי מילה | Tagged , | 1 Comment

מחצית הקרנפים נכחדה או נכחדו?

טיפים לשוניים לשדרוג הטקסט האקדמי l דפנה גלייזר-אמיר l עלי דפנה - עריכה לשונית ייעודית אקדמית

בדרך כלל בצירופי סמיכות כגון 'קבוצת המטיילים', 'גשמי החורף', ו'נציג הארגון' גרעין הצירוף הוא המילה הראשונה, ולכן מתאימים את הפועל (או את האוגד: הוא, היא, הם וכו'), שבא לאחר מכן, למילה הראשונה. לדוגמה: קבוצת המטיילים נעלמה. (הקבוצה נעלמה) גשמי החורף … לחץ להמשך קריאה

Posted in טיפים בלשון, כללי, כתיבה תקנית בעברית, סוגיות בלשון | Tagged , , , , | 1 Comment

מה ההבדל בין ועדה ובין ועידה?

טיפים לשוניים לשדרוג הטקסט האקדמי l דפנה גלייזר-אמיר l עלי דפנה - עריכה לשונית ייעודית אקדמית

ועדה היא ועד מצומצם לתפקיד מיוחד; גוף רשמי, נבחר או ממונה, בעל סמכויות מוגדרות, המופקד על הטיפול בעניינים מסוימים או על ביצוע משימה מסוימת. דוגמאות: נתמנתה ועדה למניעת תאונות דרכים. את הביקור הוביל פרופ' אליעזר רבינוביץ', סגן נשיא הוועדה המנהלת … לחץ להמשך קריאה

Posted in כללי, מילים דומות, מילים ומשמעותן | Tagged , , | Leave a comment

תושבים צרפתים או צרפתיים? מתי בשני יו"ד ומתי ביו"ד אחת?

טיפים לשוניים לשדרוג הטקסט האקדמי l דפנה גלייזר-אמיר l עלי דפנה - עריכה לשונית ייעודית אקדמית

לעתים קרובות סטודנטים מתבלבלים (ובצדק) בדרך הכתיבה של כינויי ייחוס לעמים בזכר רבים, של מילים המציינות קבוצות שייכוּת בזכר רבים, של שמות תואר המתלווים לשמות עצם בזכר רבים שאינם מציינים בני אדם, ושל שמות תואר המסתיימים בנו"ן סופית בזכר רבים. … לחץ להמשך קריאה

Posted in טעויות לשון נפוצות, כללי, כתיבה תקנית בעברית | Tagged , , , | 2 Comments

9 השיטות להתמודדות עם גנבי הזמן של עריכת העבודה האקדמית שלכם

טיפים לשוניים לשדרוג הטקסט האקדמי l דפנה גלייזר-אמיר l עלי דפנה - עריכה לשונית ייעודית אקדמית

בפוסט הקודם גיליתי לכם את השיטות הטובות ביותר לפינוי זמן לעריכה והגהה של העבודה האקדמית שלכם. הפוסט כאן אם לא הספקתם לקרוא. כולי תקווה שלא הסתפקתם בקריאה אלא נקטתם גם פעולה, תכננתם את תהליך העריכה וההגהה של העבודה האקדמית שלכם … לחץ להמשך קריאה

Posted in יעד אקדמי, עורך לשון, עריכת דוקטורט | Tagged , , , | 1 Comment