8 דרכים לכתיבת משפטים קוהרנטיים בעבודה האקדמית

טיפים לשוניים לשדרוג הטקסט האקדמי l דפנה גלייזר-אמיר l עלי דפנה - עריכה לשונית ייעודית אקדמית

1# חזרה מלאה על המילים שרוצים להזכיר

לדוגמה:

החוקר מוכנס לתא סגור שנמצא בתוך מערכת מנהרות מעגליות ותת־קרקעיות הנמשכות לאורך קילומטרים רבים. התא הסגור מואץ לאט עד שהוא מגיע למהירויות גבוהות מאוד, הקרובות למהירות האור.

2# חזרה חלקית על המילים שרוצים להזכיר

דוגמאות:

* החללית TRACE GAS ORBITER נכנסה למסלול ההקפה סביב מאדים. החללית תוכננה לצפות באטמוספירה של מאדים ולאתר שרידים של גזים העשויים לרמוז על קיום חיים.

* פרס וולף זוכה למוניטין בין-לאומי יוקרתי מאוד. הפרס נחשב ל"מנבא נובל": כ-33% אחוז מזוכי פרס וולף לאורך השנים זכו בהמשך דרכם גם בפרס נובל.

3# חזרה + הוספת ה"א הידיעה

לדוגמה:

הממצא התגלה בחפירה ארכאולוגית שערכה רשות העתיקות במקום שבו עתיד להיבנות הקמפוס החדש של האקדמיה הישראלית הלאומית לאמנות ולעיצוב. במהלך החפירה גילו הארכאולוגים שרידי מגדל שבלט מחומה ועשרות רבות של בליסטראות ואבני-קלע.

4# חזרה + כינוי רומז (כינוי הרומז לעצם כלשהו כגון זה, זו, אלה, ההוא)

לדוגמה:

לפלוטו ארבעה ירחונים המלווים אותו כמו כארון. אלה גופים זעירים בסדר גודל של מרבית האסטרואידים.

5# המרה של שם עצם פרטי בשם עצם כללי

לדוגמה:

הדוב הלבן טבע בניסיון למצוא מקום יציב למנוחה ולציד, אבל אחיו החיים עדיין נאבקים בהשפעות שמחולל שינוי האקלים באזורי המחיה שלהם. בעשורים האחרונים המסה מואצת של הקרחונים והצטמצמות משטחי הקרח בקוטב הצפוני מקשות על הטורף הגדול ביותר בטבע למצוא את מזונו הטבעי – כלבי ים.

6# המרה באמצעות כינוי גוף

דוגמאות:

* ההיסטוריה מלמדת אותנו שני דברים על טכנולוגיות חדשות שהיו אמורות לשנות את חיינו. ראשית, הן מסיימות בנישות צרות ורק לעתים רחוקות הן נעשות שימושיות בכל בית.

* ה"מרכז לחקר סכנות קיומיות" (CSER) של אוניברסיטת קיימברידג' נוסד ב-2012. הוא מפתח שיטות מדעיות להערכת גורמי סיכון עולמיים.

7# המרה מסכמת בצירוף כינוי רומז – הגדרה זו, דבר זה, מסקנה זו, עובדה זו

דוגמאות:

* 20% מהבשר שמיוצר בעולם נזרק לפח. כיצד ניתן לצמצם את הבזבוז הזה, שפוגע בבעלי החיים, בסביבה וגם בכיס שלנו?

* בישראל בלבד מתבזבזים בכל שנה 1.865 מיליון טונות של פירות וירקות, 272 אלף טונות של דגנים וקטניות, 162 אלף טונות של מוצרי בשר, ביצים ודגים ו-159 אלף טונות של חלב ומוצריו, שמצטברים לכדי 2.5 מיליון טון מזון. המזון הזה היה יכול להאכיל פיות רבים, ובזבוזו מייצר נזק סביבתי עצום, כמו גם נזק כלכלי.

* על פי תחזיות האו"ם, עד 2025 כשני שלישים מהאדמות החקלאיות באפריקה יהפכו למדבר. תהליך המִדבור הזה יהפוך את החיים בשטחים אלו לבלתי נסבלים.

8# המרה באמצעות אותיות השימוש (ל, ה, ו) ומילות היחס (את, עם, אל, על)

ביוון הקדומה נחוגו משחקי ספורט לנשים (בתולות) סמוך לסיום התחרויות האולימפיות הרשמיות (שנועדו רק לגברים). ההשתתפות בהם הייתה סגולה, אמונתית, לפוריות האישה/הבתולה.

This entry was posted in המשפט בטקסט האקדמי, כללי, קישור בין משפטים, שיטות לקישור בין משפטים and tagged , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to 8 דרכים לכתיבת משפטים קוהרנטיים בעבודה האקדמית

  1. יסמין says:

    נהדר!
    תענוג לקרוא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *