אין לך זמן לערוך ולהגיה את העבודה האקדמית שכתבת?

טיפים לשוניים לשדרוג הטקסט האקדמי l דפנה גלייזר-אמיר l עלי דפנה - עריכה לשונית ייעודית אקדמית

הגיע רגע העריכה של העבודה האקדמית שכתבת, אבל אין לך זמן והדד ליין להגשה מתקרב אליך בצעדי ענק?

זה רק נדמה לך. האמת היא שיש לך הרבה זמן.

בסדרת הפוסטים הקרובה אגלה לך את השיטות הטובות ביותר לפינוי זמן לעריכה והגהה של העבודה האקדמית שהרגע סיימת לכתוב, ולעמידה בדד ליין.

חשוב להקדים ולהדגיש כי שלב העריכה וההגהה של העבודה הוא קריטי בחשיבותו, ואין לזלזל בו או לדלג עליו. חשוב ביותר להשקיע את הזמן הנדרש כדי לבדוק בדקדקנות ובסבלנות את הטקסט שעליו עמלת זמן רב כל כך.

אם תזלזל בכך, כל עבודת המחקר והכתיבה שעשית עד כה הייתה לשווא וכבר עדיף שתזרוק אותה לפח.

למה?

כיוון שאתה מגיש טקסט שקרוב לוודאי אינו ראוי לקריאה של המנחים שלך והשופטים של עבודתך, טקסט שאינו מהנה לקריאה ואף מעיק ומעצבן את הקורא כי השארת אותו מסורבל, מעורפל, קטוע, מלא טעויות לשון, פיסוק, שגיאות כתיב והקלדה ולא עומד בכללים האקדמיים.

אז עכשיו, משסגרנו פינה זו, הבה נתחיל.

איך מתחילים את תהליך העריכה?

מתחילים בתכנון וקביעת יעדים. בסופו של דבר הכול עניין של סדרי עדיפויות, מיקוד, תכנון ויישום התכנית בלי להתפשר ולוותר!

לפניך 11 צעדים ועקרונות חשובים ביותר בתכנון וקביעת יעדים

1# מתכננים לאחור: מהדד ליין להיום – תכננו, בהתאם לדד ליין להגשה, כמה שעות בכל יום תצטרכו להקצות לעריכה כדי להספיק לדד ליין. מומלץ להשאיר כמה ימים עודפים לפני הדד ליין לטיפול בעניינים בלתי צפויים שעלולים לצוץ. אם אין לכם דד ליין, קבעו אחד לעצמכם כי מסגרת זמן תיאלץ אתכם לתכנן ולפעול.

2# "חוצבים" זמן לעריכה ביומן – שבצו את זמן העריכה היומי ביומן שלכם לתקופה הנחוצה.

3# מחלקים את העריכה לסוגי פעולות – קבעו אילו סוגי פעולות ייכללו בעריכה ובאיזה שלב בלו"ז: בדיקת הקוהרנטיות של הטקסט, הקישור בין המשפטים והפסקאות, חיתוך החזרות המיותרות, קיצור משפטים ארוכים מידי, עריכת ההפניות הביבליוגרפיות ורשימת המקורות ובדיקת ההתאמה ביניהם, תיקון שגיאות כתיב, הקלדה, רווחים ועוד. ראו כאן צ'ק ליסט שכתבתי ובו 13 הפעולות החשובות ביותר שיש לעשות בעריכה עצמה

4# משבצים את הפעולות בלו"ז – חלקו את הפעולות שקבעתם לימים שחצבתם, התמקדו בכל יום/כמה ימים בפעולה אחרת. למשל ביום א, ב, ג בשעות 7:00-6:00 בודקים רק את זרימת הטקסט, הקישור בין המשפטים והפסקאות; ביום ד, ה בין שעות אלו, בודקים אם יש חזרות מיותרות של מילים, משפטים, פסקאות וכך הלאה.

שימו לב! תמיד מתחילים מטיפול בענייני התוכן (בהירות הטקסט, קוהרנטיות, סתירות, חזרות תוכניות) ורק לאחר מכן מטפלים בהגהה – כלומר בשגיאות כתיב והקלדה, ברווחים מיותרים, היעדר רווחים ועוד, ובעימוד ועיצוב העבודה.

5# נותנים עדיפות לעריכה! תמיד השתדלו למקם את פעולת העריכה היומית במקום הראשון לעומת שאר מטלות היום גם אם זה אומר שצריך לקום בבוקר שעה אחת קודם.

6# מגזימים בזמן המוקצה – מומלץ להגזים ככל האפשר בזמן היומי המוקצה לעריכה כדי להצליח לעמוד ביעדים ולא להישבר.

7# נצמדים לזמן שהוקצה – אתם חייבים להיצמד לזמן שהקצתם לעריכה, אחרת כל תכניתכם תידחה והעמידה בדד ליין מוטלת בספק. אם בכל זאת קרה הדבר, חצבו מיד ביומן את הזמן לעריכה שישלים את זה שפספסתם.

8# הספקתם לעמוד ביעד היומי בפחות זמן מהזמן שהקצתם? מעולה! אפשרות אחת היא לסיים באותו יום מוקדם מהצפוי, ואפשרות אחרת היא להתחיל בפעולת העריכה הבאה בתור.

9# לא הולכים לישון לפני שפעולת העריכה לאותו יום מולאה. הסיפוק הגדול שתרגישו לאחר העמידה בלו"ז וביעד, שווה את זה ממש!! בנוסף, כך השינה שלכם תהיה שלווה ועמוקה יותר.

10# מתעדים את ההתקדמות – כשמסיימים את פעולת העריכה שתכננתם לאותו יום, כותבים זאת ביומן. כך תוכלו לראות מה עוד נותר לעשות וכן מה כבר הספקתם לעשות ולקבל עידוד מכך.

11# חוגגים את ההצלחות שבדרך! – חגגו את העמידה ביעד היומי בהרמת ידיים לשמיים (ממש כך. אין מה להתבייש! אני למשל עושה זאת בפומבי כשאני מסיימת בכל פעם מחדש את 5 ק"מ הריצה שרציתי לסיים). הוקירו את עצמכם במשפט הוקרה או בכל דרך אחרת שמתאימה לכם. מגיע לכם! זה עתה עשיתם עוד צעד לכיוון השגת היעד. הטפיחה העצמית על השכם תיתן לכם מוטיבציה להמשיך הלאה בדרך הנכונה עד להגשה המיוחלת של העבודה!

זהו, אלה העקרונות ועכשיו: 5, 4, 3, 2, 1 בנו תכנית וצאו לפעולה! ובהצלחה רבה!

ומה בהמשך הסדרה?

בפוסט הבא אגלה לכם מהם מסיחי הזמן שיאיימו להסיט אתכם בכל דרך מן המטרה, ואיך להתמודד עמם בגבורה עד העמידה בדד ליין!

This entry was posted in הגשת העבודה, עריכה אקדמית, עריכת דוקטורט and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *