איך להסיר עודפים ולעמוד במספר העמודים הנדרש לעבודתכם האקדמית

טיפים לשוניים לשדרוג הטקסט האקדמי l דפנה גלייזר l עלי דפנה - עריכה לשונית ייעודית אקדמית

עבודתכם האקדמית צריכה להיות קריאה, עניינית ומהודקת והיא חייבת לעמוד במספר העמודים הנדרש.

בפוסט זה אציע לכם כמה דרכים לצמצום הטקסט ולכתיבה תמציתית ומהודקת. אתחיל בהסרת פסקאות שלמות ואמשיך בהסרת מילים מיותרות.

הסרת פסקאות

קטעי תוכן מסוימים בעבודה שלכם עשויים להיות נכונים ומעניינים, אבל אם הם אינם חלק מנושא המחקר וטיעוניו, יש להסיר אותם. ייתכן שאתם קשורים רגשית לכל קטע שכתבתם, ובכל זאת תצטרכו לקבל החלטה אכזרית ולהסיר את הקטעים המיותרים.

אילו קטעים אפשר להסיר?

• תיאורים ארוכים של פרוטוקולים או הסברים מפורטים, אלא אם כן הם הכרחיים להעברת הטיעון ואתם בטוחים שהקורא צריך את הפרטים. במקום זאת אפשר להוסיף הפניות למקורות שכבר הקדימו אתכם בתיאורם.
• פסקה בעייתית שקשה לכם להסביר מדוע היא בעייתית.

אל פחד! אם אינכם בטוחים בהסרת קטע מסוים, תוכלו לשמור אותו בקובץ אחר במקום למחוק אותו לחלוטין למקרה שתרצו להחזיר אותו אחר כך לטקסט. אפשרות אחרת היא להשתמש ב"עקוב אחר שינויים" של וורד בזמן המחיקה.

הסרת משפטים, צירופי מילים ומילים

לאחר הסרת קטעי התוכן הלא-רלוונטיים למחקר ולטיעונים שלכם, אם מספר העמודים עדיין גדול מידי, תוכלו לגשת לצמצום משפטים, צירופי מילים ומילים. מעבר להפחתה של מספר העמודים אתם גם תשפרו את בהירות ומיקוד הטקסט, הקוהרנטיות שלו וקריאותו.

הסרת משפטים

# חברו משפטים סמוכים בעלי נושא משותף או הפכו אחד מהם לפסוקית בתוך השני.
# אם משפט מסוים חוזר במילים אחרות על הנאמר במשפט הקודם, מחקו אותו.
# אם הסברתם מושג או מונח שרוב הקוראים הפוטנציאליים שלכם כבר מבינים, או שכבר הסברתם אותו קודם לכן בטקסט, מחקו את ההסבר.

הסרת מילים

# כותבים בפעיל ולא בסביל.

דוגמה:

גרסה ארוכה ומסורבלת: התיבה נפתחה על ידי החוקר.
גרסה קצרה וברורה יותר: החוקר פתח את התיבה.

*** קראו עוד על פעיל-סביל בסעיף 11 כאן

# מוותרים על חלק משמות התואר ותוארי הפועל.

במקום להשתמש בשמות תואר נסו לשמור על הטקסט פשוט וענייני.

דוגמאות:
• מהמחקר המרתק עולה כי התאמה של השתלות לשד עצם למחזורי היום והלילה עשויה להגביר את סיכויי הצלחתן. (שם התואר המודגש מיותר)
• עלה בפתאומיות = זינק

# מחליפים ביטוי או צירוף מילים במילה אחת.

חפשו בטקסט ביטויים של כמה מילים שמביעים דבר אחד ונסו להחליף אותם במילה אחת בעלת משמעות זהה.

דוגמאות:

אינו משתמע לִשְתֵי פָּנִים = חד-משמעי

עלה בקנה אחד = התאים

סתם את הגולל = חיסל

# מוחקים כפילויות.

מצאו צירופים בטקסט שבעצם אומרים אותו דבר פעמיים. אפשר לוודא זאת באמצעות מחיקת המילה הכפולה החשודה, אם מחיקתה לא פגעה במשמעות המשפט, אל תחזירו אותה.

למשל:

תוצאה סופית = תוצאה.

חיסל סופית = חיסל.

יסודות בסיסיים = יסודות.

# מוחקים מילות יחס ואוגדים מיותרים.

דוגמה:

על פי הממצאים החדשים, אנו למדים על כך שמצרים הופכת להיות למעצמה של חקלאות ימית, שמייצאת את הדגים צפונה, כולל לערים הישראליות והכנעניות. (שתי המילים המודגשות מיותרות, אפשר למחוק אותן).

ולסיום הנה עוד כמה דוגמאות לצמצומים אפשריים:

על בסיס קבוע = בקביעות

במהלך חודש מאי = במאי

תיאבון מוגבר בא לידי ביטוי בקרב כל העכברים = כל העכברים אכלו יותר

ניהלו חקירה בנושא = חקרו את

בעל יכולת ל… = יכול

בשני מקרים נפרדים = פעמיים

הנוזל שהתקבל היה בצבע סגול = הנוזל היה/הפך סגול

 

רוצה לקבל טיפים נוספים לכתיבה נכונה של הטקסט האקדמי שלך?

היכנס לכאן וקבל אוסף עשיר של טיפים לשוניים לכתיבה נכונה, שימנעו הורדת נקודות חשובות בהערכת עבודתך

This entry was posted in הגשת העבודה, עמידה בדרישות האקדמיות, שיפוט דוקטורט and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *