משפטים ארוכים כאורך הגלות: הטעות הנפוצה ביותר בעבודות אקדמיות

טיפים לשוניים לשדרוג הטקסט האקדמי l דפנה גלייזר-אמיר l עלי דפנה - עריכה לשונית ייעודית אקדמית

רצוי לגוון את מבני המשפטים ואת אורכם בעבודות אקדמיות. טקסט שכל המשפטים בו קצרים, יוצר רושם חדגוני. לעומת זאת משפטים ארוכים ומורכבים עלולים ליצור קשיים בהבנת הנקרא. משפטים שאורכם משתנה, שומרים על העניין ועל ההבנה בקריאה.

בעיית המשפטים הארוכים והמסורבלים היא הבעיה החמורה ביותר והנפוצה ביותר בעבודות אקדמיות ובפרט בדוקטורטים. הבעיה חוזרת על עצמה שוב ושוב ומחייבת תשומת לב מיוחדת.

אז מדוע בכלל כותבים משפטים ארוכים?

אחת הסיבות לכך היא התרגום מאנגלית לעברית. סטודנטים מתרגמים משפטים ממאמר באנגלית או מספר באנגלית, ויוצרים משפטים ארוכים ומסורבלים. במשפט המתורגם מוצאים גם טעויות תחביר: סדר מילים שגוי ועוד.

סיבה אחרת לכך היא היצמדות הכותב לנוסח ולמבנה של המשפט המופיע במקור (גם בעברית), אולי מטעמי נוחות ואולי משום שהכותב מניח שאם המשפט מופיע בספר, זו עדות לכך שהוא כתוב נכון. במקרים רבים זו הנחה שגויה. לכן אל תהיו נעולים על הנוסח המקורי. נסו לפרק את המשפטים הארוכים ולשנות את הסדר שלהם.

מהו אורך המשפטים הרצוי בעבודה?

אסור שמשפט יהיה ארוך מדי כי הקורא משפט שהוא ארוך מאוד, שוכח מה שנאמר בתחילת המשפט כשהוא מגיע לסופו, ואז נוצר הרושם שהכותב אינו כותב בבהירות. המשפט האחרון היה על גבול הארוך מדי.

שימו לב, אפשר בקלות לחתוך אותו לכמה משפטים:

אסור שמשפט יהיה ארוך מדי. הקורא משפט שהוא ארוך מאוד, שוכח מה שנאמר בתחילת המשפט כשהוא מגיע לסופו. כתוצאה מכך נוצר הרושם שהכותב אינו כותב בבהירות.

איך נכתוב ניסוח מדויק, קצר וברור?

1. רצוי להשתמש בפעלים אקטיביים:

במקום "אפשר להציג נתונים השייכים לשלוש טבלאות שונות", נאמר "נציג נתונים משלוש טבלאות".

במקום "תרשימי עמודים משמשים לצורך השוואה של גודל", נאמר "תרשימי עמודים משמשים להשוואת גדלים".

במקום "בקצב מהיר" רצוי לכתוב "מהר".

במקום "יש לו היכולת" – "הוא יכול".

במקום "הודות לעובדה ש" רצוי להשתמש ב"כי", "בגלל".

2. אם כתבת כבר כמה וכמה שורות ועדיין לא שמת נקודה אחת, קרוב לוודאי שהמשפט שלך ארוך מדיי ומורכב מדיי. נסה לזהות את הרעיונות הנפרדים שהוא מביע ולפרק אותו לכמה משפטים קצרים.

פירוק המשפטים נעשה בעזרת סימני הפיסוק (נקודה, פסיק, נקודתיים וכדומה).

לדוגמה:

ארוך מדיי: למרות הריבוי היחסי של מקורות היסטוריים העוסקים בתקופה אין הסכמה בין החוקרים באשר למערך המדיני בהר בתקופת הברונזה המאוחרת, יש הסוברים כי אי אזכורם של מקומות אחרים בהר מלמד על שליטתה של ירושלים על אזור הרי יהודה כולו ואילו הערים המבוצרות כגון בית-אל וחירבת רבוד היו כפופות לירושלים.

תיקון: למרות הריבוי היחסי של מקורות היסטוריים העוסקים בתקופה אין הסכמה בין החוקרים באשר למערך המדיני בהר בתקופת הברונזה המאוחרת. יש הסוברים כי אי-אזכורם של מקומות אחרים בהר מלמד על שליטתה של ירושלים על אזור הרי יהודה כולו. הערים המבוצרות כגון בית-אל וחירבת רבוד היו כפופות לירושלים. {החלפתי פסיק בנקודה והוספתי נקודה בהמשך.}

 

This entry was posted in דוקטורט, כללי, כללי הפיסוק, כתיבה אקדמית, עריכה אקדמית, עריכה לשונית, עריכת דוקטורט and tagged , , , . Bookmark the permalink.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *