החלוקה לפסקאות בחיבור האקדמי

טיפים לשוניים לשדרוג הטקסט האקדמי l דפנה גלייזר-אמיר l עלי דפנה - עריכה לשונית ייעודית אקדמית

מהי פִסקה?

המשפטים בחיבור האקדמי מצטרפים לפסקאות. כל פסקה מביעה טיעון או רעיון אחד בכמה משפטים. הטיעון/הרעיון ממשיך את הנושא שהוצג בפסקה הקודמת, ומוביל לנושא שיוצג בפסקה הבאה.

חשוב להקפיד לא לכלול כמה טיעונים ורעיונות באותה פסקה.

מבנה הפִסקה

המשפט הראשון בפסקה הוא משפט הפתיחה והוא נושא הפסקה. משפט זה מציג את הרעיון העיקרי, ואותו יש לכתוב באופן ברור, פשוט ולוגי.

לאחר מכן יש לפתח את הרעיון, את נושא הפסקה, כמו בחיבור – משפטים מפרטים, תומכים, מסבירים ומדגימים.

אורך הפִסקה

אם הפִסקה ארוכה מדי, יש לבדוק היכן אפשר לחלק אותה לשניים, כדי שהקורא ימצא מקום מנוחה בין פסקה לפסקה ויעכל את מה שנאמר.

לחילופין, אין לעשות כל משפט פסקה בפני עצמה. אדם שיקרא חיבור שבו כל משפט הוא פסקה, יחשוב שהמחבר אינו יכול לצרף שני משפטים לרעיון אחד או לטיעון לוגי אחד.

הזחת פִסקה

כדי לעזור לקורא להבחין בקיומה של פסקה חדשה נהוג להזיח אותה מעט מן השוליים הימניים, כלומר לשים בתחילתה רווח של כשתי אותיות. הזחה גדולה מדי עלולה לבלבל את הקורא.

פסקה הבאה אחרי כותרת, אינה זקוקה להזחה כיוון שהכותרת כבר מבחינה בין הפסקה הזאת לזו שלפניה.

אגב, ציטוט ארוך (3 משפטים ויותר) מוזח כולו, ולכן אינו זקוק להזחה נוספת בתחילתו.

סדר הפסקאות

חשוב לדאוג לסדר לוגי ברור של פסקאות החיבור.

למשל, פסקת הדוגמה תבוא בדרך כלל אחרי פסקת ההסבר/הטיעון ולא ההפך.

וגם: הצגת דברי חוקר מסוים תבוא לפני התגובה או התגובות לטיעוניו.

מילות הקישור ומילות המבנה בפִסקה

חשוב להשתמש במילות קישור ומבנה בפתיחת פסקאות ובפסקה עצמה. מילות הקישור יוצרות את היחסים הלוגיים במשפט, בין משפטים ובין פסקאות.

הן חשובות לבניית טקסט ולארגונו, הן מורות על לכידות בטקסט. כמו כן הקשרים מקלים על ההתמצאות בטקסט הכתוב.

דוגמאות למילות קישור: קודם לכן, עקב, בשל, כתוצאה מ-, אף על פי כן, בזמן ש-, לכן, על כן, לעומת זאת, בדומה לכך, נוסף על כך.

This entry was posted in כתיבה אקדמית, מבנה הטקסט האקדמי, סגנון הכתיבה האקדמית and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *