הטעויות השכיחות ביותר בפיסוק של עבודה אקדמית (חלק ב)

טיפים לשוניים לשדרוג הטקסט האקדמי l דפנה גלייזר-אמיר l עלי דפנה - עריכה לשונית ייעודית אקדמית

למה בכלל נועדו סימני הפיסוק?

סימני הפיסוק חשובים ביותר להבנת המשפט. הם מרמזים על מבנה המשפט, ומציינים בו את ההפסקות, את ההנגנות ואת ההדגשות.
קורא שיקרא עבודה שאינה מפוסקת או שאינה מפוסקת כהלכה, יתקשה לקרוא אותה, להבין אותה ולהעריך את תוכנה.

במהלך עבודתי בעריכת טקסטים אקדמיים גיליתי מהן טעויות הפיסוק השכיחות ביותר שהכותבים עושים.

בפוסט זה אסקור את הטעויות בשימוש בפסיק.

אך קודם כול, למה משמש הפסיק?

פסיק מורה על הפסקה בדיבור בתוך המשפט. הוא מחלק את המשפט לחלקים ותורם להבנת המשפט ולהנאה ממנו.

להלן 3 טעויות שכיחות שהכותבים עושים כשהם שמים פסיק:

1# היעדר פסיקים

היעדר פסיק במקומות הנכונים פוגם בהבנת המשפט ובשטף הקריאה שלו. אם משפט מסוים או קטע ממנו לא ברור או מבלבל, אם לא מובן איזו מילה מתארת ואת מה או אולי אפשר להבין את המשפט/קטע בכמה דרכים, נראה שחסרים בו פסיקים.

דוגמה:
ייתכנו תצורות שונות ומגוונות של נשיאה – מתחת לגחון מעל הגוף מתחת לכנף או בתוך המטוס – אולם העיקרון זהה: נשיאת המשגר לגובה והטלתו, עם או בלי מצנחים.

התיקון:
ייתכנו תצורות שונות ומגוונות של נשיאה – מתחת לגחון, מעל הגוף, מתחת לכנף או בתוך המטוס – אולם העיקרון זהה: נשיאת המשגר לגובה והטלתו, עם או בלי מצנחים.

2# עודף פסיקים

חשוב לא להרבות בשימוש בפסיקים, בייחוד כשמבנה המשפט ברור ממילות המבנה (מילות חיבור ומילות שעבוד, כגון אבל, ו… אולם, כש…, מפני ש…). עודף פסיקים יוצר משפט קטוע, רעיון קטוע, בלתי זורם ובלתי מובן.

דוגמה:
בשנת 2011 נמשכו, ואף הסלימו הטרדות של יהודים, והסתה נגדם, הכוללות איומים מילוליים, עלבונות, והתנהגות פוגעת.

התיקון:
בשנת 2011 נמשכו ואף הסלימו הטרדות של יהודים והסתה נגדם, הכוללות איומים מילוליים, עלבונות והתנהגות פוגעת.

3# פיסוק ההסגר

בעבודות אקדמיות נעשה שימוש רב בהסגר, ופעמים רבות הכותבים טועים בפיסוקו.

הסגר הוא מילה (או קבוצת מילים) שאינה שייכת לגוף המשפט, והיא בעצם הערה צדדית למשפט כולו או למילה מסוימת במשפט. כשההסגר מורכב מכמה מילים, יש להפרידו משאר המשפט בפסיק (או בפסיקים), למשל: לדבריו של החוקר, יש קשר בין זיהום אוויר למחלות לב.

אבל כשההסגר קצר (מילה אחת או שתיים), אפשר לוותר על הפסיק או על הפסיקים. למשל: חשיבותו של המחקר אפוא מצויה לא רק בנתוניו אלא גם במשמעויות הפוליטיות האנושיות שלו.

משובש: כפי שציינו קודם תמותת הילדים בספרד בעת החדשה הייתה גבוהה.

התיקון: כפי שציינו קודם, תמותת הילדים בספרד בעת החדשה הייתה גבוהה.

This entry was posted in טעויות לשון נפוצות, טעויות פיסוק, כללי הפיסוק, כתיבה אקדמית and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *