האוגד: למי הוא מתאים בכלל?

טיפים לשוניים לשדרוג הטקסט האקדמי l דפנה גלייזר-אמיר l עלי דפנה - עריכה לשונית ייעודית אקדמית

אוגד הוא חלק תחבירי שתפקידו לקשר ולחבר בין הנושא ובין הנשוא במשפט.

כינויי הגוף (הוא, היא, הם, הן) הבאים כאוגד, הם בעצם חזרה על הנושא. לפיכך הם יותאמו למין (נקבה או זכר) ולמספר (יחיד או רבים) של הנושא.

למשל: "הדם הוא הנפש" (דברים יב, כג) – הכינוי "הוא" מתאים לנושא "הדם" במין (זכר) ובמספר (יחיד).

אחת הטעויות הנפוצות ביותר שבהן נתקלתי במהלך עבודת העריכה של עבודות אקדמיות, היא חוסר התאמה בין הנושא לאוגד במין ובמספר. פעמים רבות סטודנטים מתאימים בטעות בין האוגד לנשוא במקום בין האוגד לנושא.

להלן דוגמאות לשיבושים שכיחים כאלה ותיקונם:

משובש: הנמלה הוא מקרה נוסף שבו הטבע מוכיח שהוא יכול להיות מודל לחיקוי. (נמלה=נושא, הוא=אוגד, מקרה=נשוא. במקרה זה האוגד מתאים במין ובמספר לנשוא [הוא=זכר יחיד, מקרה=זכר יחיד] במקום לנושא [נמלה=נקבה יחידה])

נכון: הנמלה היא מקרה נוסף שבו הטבע מוכיח שהוא יכול להיות מודל לחיקוי. (כאן האוגד מתאים במין ובמספר לנושא [נקבה] כפי שצריך להיות).
_________________________________________________________________

משובש: העיקר הראשון של התיאוריה היא האבולוציה עצמה. (עיקר=נושא, היא=אוגד, אבולוציה=נשוא)

נכון: העיקר הראשון של התיאוריה הוא האבולוציה עצמה.

_________________________________________________________________
משובש: המודל מציע כי ההערכות של יכולת הנשיאה הוא מדד מעשי לגילוי מוקדם של קריסה.

נכון: המודל מציע כי ההערכות של יכולת הנשיאה הן מדד מעשי לגילוי מוקדם של קריסה.
_________________________________________________________________

משובש: לטענתם, האתרים הארכאולוגיים הללו הן עדויות לאירועים חשובים מן העבר.

נכון: לטענתם, האתרים הארכאולוגיים הללו הם עדויות לאירועים חשובים מן העבר.

 

רוצה לקבל טיפים נוספים לכתיבה נכונה של הטקסט האקדמי שלך? היכנס לכאן וקבל אוסף עשיר של טיפים לשוניים לכתיבה נכונה, שימנעו הורדת נקודות חשובות בהערכת עבודתך

This entry was posted in המשפט בטקסט האקדמי, טעויות לשון נפוצות, כללי and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *