שימושיו של סימן הפיסוק נקודה ופסיק (;) בטקסט האקדמי

טיפים לשוניים לשדרוג הטקסט האקדמי l דפנה גלייזר l עלי דפנה - עריכה לשונית ייעודית אקדמית

אחד מסימני הפיסוק בעברית הוא נקודה ופסיק (;). הסימן מורה על הפסק גדול (הפוגה גדולה) מההפסק של הפסיק (,) ועל הפסק קטן מהפסק הנקודה (.).

בטקסט האקדמי נכתוב נקודה ופסיק בדרך כלל במקרים האלה:

1# בפירוט עניינים ושמות, כדי להפריד בין צירופי עניינים שונים – במיוחד כשמדובר בפירוט ארוך ובפירוט הכולל סימני פיסוק נוספים.

דוגמאות מטקסטים אקדמיים:
# נוסף על קווי הקדמות מן העברית יוזכר קו בולט אחר בשירה הקדומה המתבטא בשתי תופעות לשון: (א) מילים שנשאלו מהארמית הקדומה; (ב) מילים משותפות לעברית הקדומה ולארמית.
# כותרת התמונה: טקס הנחת אבן הפינה לססמי בינואר 2003 בעלאן שבירדן. במרכז התמונה: המלך עבדאללה; משמאלו: קואישירו מטסוארה מנכ"ל אונסק"ו, הרווינג שופר ונסיך הכתר ראזי (ראשון משמאל); במרכז מאחורי המלך: אליעזר רבינוביץ; משמאלו: משה דויטש והשר הירדני חאליד טוקאן.
# תֶמות אחרות הנמצאות בפרשיות במכילתא הן: (א) מתן נימוקים חיוביים לאי-כניסה לארץ בדרך הישירה ביותר; (ב) סיפור כישלון יציאה מוקדמת ממצרים, יציאת בני שבט אפרים; (ג) שאלת חימושם של בני ישראל בעת היציאה; (ד) מוטיב התפילה כ"אמנותם" של אבות האומה, אברהם יצחק ויעקב, המביאה לידי הצלחה מדינית; (ה) דרשת הכתוב "ה' ילחם לכם" כדי לקבוע כי ה' – ולא העם – הוא הנלחם באויב.
# המסמך מאפשר לנו להניח כי בספריית ביתה של הפטרונית עמד גם כתב יד על קלף של סידור תפילה עברי ובו הוראות ביידיש (בנוסח "דאָ שטייט מען" – כאן עומדים; "דאָ וויינט מען" – כאן בוכים; "דאָ בוקט מען זיך" – כאן משתחווים; "דאָס זאָגט מען דרײַ מאָל" – זאת אומרים שלוש פעמים) שכן בעלותה עליו רשומה במפורש בצד הפנימי של הכריכה: "שייך לרייזעלע אשת ר' נחמיה לוצאטו".
# עבודת הוועדה הקיפה את הנושאים האלה: חיזוק המחקר המדעי; תִגמול מצוינות אקדמית במחקר ובהוראה; מניעת בריחת מוחות והשבת מדענים ישראלים מובילים העובדים בחו"ל; הרחבת מערכי הסיוע לסטודנטים וקביעת מודל חדש לגובה שכר הלימוד ולמבנהו, שיאפשר הקלת הגישה להשכלה הגבוהה; אִפיון של מבנה המערכת ושל תפקידי האוניברסיטאות והמכללות.


2# בין משפטים עצמאיים מבחינה תחבירית, אבל קשורים באופן הדוק זה לזה מבחינה עניינית.

דוגמאות מטקסטים אקדמיים:
# לא ראוי להעניש אדם על ביצוע עברה לא מסוימת; ענישה כזו נהוגה במשטרים חשוכים.
# p53 מסוגל לאמוד את חומרת הנזק שנגרם ל-DNA. כאשר הנזק מוגבל, p53 מפעיל מנגנונים ביוכימיים המיועדים לתקן את הנזק; עם השלמת התיקון מאפשר p53 לתא לשוב ולהתרבות ולהעמיד צאצאים בריאים.
# שיווי משקל נש מתקבל כאשר אין תלות בין המידע שמקבלים המשתתפים השונים; זאת אומרת, שום משתתף אינו יכול ללמוד מהמידע שקיבל דבר על אודות המידע שקיבלו האחרים.
# נראה כאילו "מדע שימושי" ו"מדע טהור" הם שני דברים נפרדים; כאילו יש מדע שימושי וטכנולוגיה מצד אחד, ויש מדע "בסיסי", טהור, מצד שני.

 

רוצה לקבל טיפים נוספים לכתיבה נכונה של הטקסט האקדמי שלך?

היכנס לכאן וקבל אוסף עשיר של טיפים לשוניים לכתיבה נכונה, שימנעו הורדת נקודות חשובות בהערכת עבודתך

This entry was posted in טקסט אקדמי, כללי הפיסוק: על אילו כללי פיסוק יש לשים דגש מיוחד באקדמיה?, סגנון הכתיבה האקדמית and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to שימושיו של סימן הפיסוק נקודה ופסיק (;) בטקסט האקדמי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *