6 טיפים לשמירה על אחידות בטקסט האקדמי

טיפים לשוניים לשדרוג הטקסט האקדמי l דפנה גלייזר-אמיר l עלי דפנה - עריכה לשונית ייעודית אקדמית

שמירה על אחידות ועל עקביות בטקסט האקדמי חשובה ביותר. האחידות תורמת לבהירות הטקסט, לתוכן חד-משמעי וברור, לקוהרנטיות, למראה אסתטי ולקריאות שלו.

הנה 6 טיפים לשמירה על אחידות בטקסט האקדמי:

1# ציטוט ביבליוגרפי:

הדבר החשוב ביותר בעניין זה הוא לבחור שיטה אחת המתאימה לך לצורך העבודה (APA, MLA, שיטת שיקגו או שיטה אחרת) ולהיות עקבי ושיטתי במילוי הכללים שלה לאורך כל הדרך.

2# עקביות בכתיבת מילים ובעיקר שמות של… (חוסר אחידות בכתיבת שמות של אנשים, מקומות, מונחים ומושגים נפוץ מאוד בעבודות אקדמיות):

אם שמו של חוקר נכתב כך: "אפלויג", אין לכתוב פעם כך ופעם "אפלוייג" למשל. כמו כן יש לדאוג שיש התאמה בין שמו בגוף העבודה לשמו ברשימת המקורות (בעברית ובאנגלית).

אם כותבים "פריז", אז יש לכתוב כך תמיד ולא לכתוב לעתים "פריס".

יש לכתוב "טורקיה" או "תורכיה" לאורך כל הדרך וכדומה.

בטקסט האקדמי יש להקפיד על כתיב מלא לפי כללי האקדמיה ללשון העברית: הייתה ולא: היתה; הכול ולא: הכל; אתו ולא: איתו; לעתים ולא: לעיתים. על המילים להופיע כך לאורך כל הטקסט, ולא פעם כך ופעם אחרת.

3# אופן כתיבת המספרים:

אם כתבת תאריך בדרך מסוימת, למשל כך: 14 בפברואר 1976, עליך להמשיך כך לאורך הטקסט כולו ולא לכתוב פעם כך ופעם אחרת: ארבעה עשר בפברואר 1976, למשל.

אם כתבת את השעה בספרות, כך צריך להיות לאורך כל הטקסט, וכך גם אם החלטת לכתוב אותה בצורה מסוימת, למשל: 4:00 ולא 04:00.

אם כתבת את מספר המאה כך: המאה העשרים, עליך להמשיך לכתוב כך לאורך הטקסט כולו ולא לכתוב המאה ה-20 בהזדמנות אחרת.

4# הימנע ממילים נרדפות:

דווקא האחידות היא שמצביעה על החשיבה המחקרית. יש  להשתמש במילים שבחרת בעקביות, ומומלץ לא להחליפן לשם הגיוון במילה נרדפת, הדבר מבלבל ומסרבל את הכתוב.

5# אורך קבוע של משפטים:

מומלץ לשמור על אורך אחיד של משפטים, כלומר אין לכתוב משפטים קצרים במיוחד של מילה אחת, שתיים או שלוש, ומן הצד האחר אין לכתוב משפטים ארוכים מידי של 3 שורות או יותר.

6# עיצוב אחיד:

חשוב מאוד להקפיד על אחידות בעיצוב הטקסט כגון גודל פונט וסוג פונט אחיד בגוף הטקסט, בכותרות, בהערות השוליים, רווח אחיד בין שורות, בין מילים ובין פסקאות, יישור טקסט לימין או לשני הצדדים וכדומה. אחידות זו תשמור על מראה אסתטי, מסודר וידידותי של הטקסט.

בהצלחה!

This entry was posted in כללי, כתיבה אקדמית, מספרים בטקסט האקדמי, סגנון הכתיבה האקדמית and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *